Nog maar 27 is ze. Toch kende Kateryna Vitenko al een boeiende carrièrestart. De alumna Cross Media Management geeft tijdens ons interview een unieke blik achter de schermen van haar werkgever, de snelgroeiende startup Deliverect, en vertelt ze hoe ze haar eerste stappen op de arbeidsmarkt heeft ervaren.

 

Flashback naar 2016. In het Gentse studeert Kateryna al twee jaar Business Management. Op dat moment beseft ze dat de bacheloropleiding haar niet ligt en besluit ze andere opties te bekijken. Na een enthousiaste babbel met een van haar vriendinnen ontdekt ze de richting Cross Media Management aan de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen.

 

Kateryna: ‘Het is de richting Cross Media Management die me naar Antwerpen leidde. Toen ik het programma bekeek, vinkte ik elk hokje af. Een dynamisch programma, een industrie waarin ik mezelf zag groeien, maar vooral heel veel interessante expert classes.

 

Hoe voelde de overgang naar die arbeidsmarkt voor jou?

Kateryna: ‘Ik had tijdens mijn studie Cross Media Management al twee stages gelopen. Een van die stages was bij het PR- en marketingbureau MMBSY. Dat was een fantastische ervaring waarbij ik me helemaal kon smijten. Dankzij die ervaring groeide mijn zelfvertrouwen en wist ik duidelijk wat ik zocht in een job. Het contrast met mijn tweede stage kon niet groter zijn. De twee stages tijdens mijn opleiding hebben ertoe bijgedragen dat ik beter wist wie ik was, wat ik wou en wat ik verwachtte van een bedrijf waardoor de overgang van student naar werknemer soepel verliep.’

 

‘Feedback is nodig om als young professional te kunnen groeien.’

 

Hoe heb je jouw eerste job ervaren?

Kateryna: ‘In mijn eerste vaste job kreeg ik te weinig feedback terwijl feedback nodig is om als pas afgestudeerde te kunnen groeien. Vonden ze dat ik goed werk leverde? Op welke vlakken moest ik bijsturen? Ik had geen idee om eerlijk te zijn. Zelfs toen ik er proactief naar vroeg, kreeg ik een opleiding aangeboden en dat was voor mij niet voldoende. De enige referenties die ik had qua cultuur waren mijn stages en mijn studentenjob bij Deliverect. Bij Deliverect kreeg ik – zelfs als student – veel ownership in de dingen die ik deed en was er een feedbackcultuur, die feedbackcultuur wordt je daar ook echt aangeleerd door de company coach.’

 

Maar in een startup is het werk nooit gedaan…

Kateryna: ‘Klopt. Werk je bij een startup? Dan bevind je jezelf in een omgeving waar alles snel wijzigt en zijn de rollen in het bedrijf niet altijd afgebakend. Tijdens mijn eerste jaar bij Deliverect merkte ik dat de trainingsdocumenten voor nieuwkomers outdated waren. Ik ben toen zelf trainingen gaan uitschrijven omdat ik merkte dat er nood aan was, hoewel dat niet tot mijn takenpakket behoorde. Toen ik ermee aan de slag ging, gaven ze me die verantwoordelijkheid waardoor ik nog gemotiveerder was. Die ingesteldheid zorgde er ook voor dat ik relatief snel de kans kreeg voor een managementpositie.’

 

‘Ik wou alles en liefst zo snel mogelijk, maar leerde dat dat niet altijd het beste is.’

 

Wat veranderde er voor jou in die rol?

Kateryna: ‘Plots had ik een team dat ik moest aansturen en kpi’s die ik moest bedenken en opvolgen. Een heel leuke uitdaging waar ik meteen mijn tanden in zette en waar ik successen mee boekte. Maar als ik erop terugkijk kwam deze rol te vroeg. Het is niet omdat een kans op je pad komt, dat je die per se moet grijpen. Ik wou alles (de expertise opbouwen, het netwerk, de titel, …) zo snel mogelijk, maar leerde dat dat niet altijd het beste is. De keerzijde van alles te snel te willen is dat je het risico loopt om op te branden.’ Deze ervaring heeft me wel heel veel geleerd over SaaS metrics, customer success en team management. Geen enkele opleiding zou dit kunnen evenaren.

 

Wat heb je gedaan toen je merkte dat je nog niet klaar was voor deze rol?

Kateryna: Ik heb er open over gecommuniceerd en die openheid werd bij Deliverect enorm gewaardeerd. Ze hebben samen met mij nagedacht en naar een oplossing gezocht. In september kreeg ik een nieuwe functie als Business Operations Analyst. Een rol waarin ik me buig over interne processen tussen onze tools en me mag ontfermen over onze nieuwe CSM tool Planhat. Iets wat ik al deed in mijn managementfunctie. Wat ik wel frappant vond is dat er vanuit Deliverect enorm begripvol werd gereageerd op mijn functiewissel terwijl de mensen in mijn omgeving me zot verklaarden dat ik een managementfunctie liet vallen voor een uitvoerende functie. Er hangt nog altijd een maatschappelijk taboe rond het inruilen van een managementfunctie voor een meer uitvoerende functie terwijl er het één niet minder of meer waard is dan het ander, ook financieel gezien. Deze functie is cruciaal in een start-up/scale-up en daar investeren bedrijven in. Als je verandert van functie hoef je dus niet altijd in te leveren qua loon.’

 

Waar zie je jezelf in de toekomst?

Kateryna: ‘Geen idee, hoewel het een vraag is die ik mezelf vaak stel.  Wat zeker oké is op mijn leeftijd, je hoeft het nog niet allemaal voor elkaar hebben. Maar aan de andere kant geniet ik ervan om te leven in het nu. Ik ben ambitieus, heb een sterke werkethiek en passie voor wat ik doe, we zien wel hoe dat uitdraait. Op dit moment vind ik gemoedsrust in het openhouden van al mijn opties. Iets dat op mijn verlanglijstje staat, is om te leven als een digital nomad: plaatsonafhankelijk werken en tegelijkertijd aan mijn carrière bouwen.’

 

‘Ik zou nooit meer kiezen voor een werkgever omdat het goed staat op mijn CV.’

 

Welke raad zou de huidige Kateryna geven aan de student Kateryna?

Kateryna: ‘Ik zou nooit meer voor een bedrijf kiezen omdat het goed staat op mijn CV. De etalage van een bedrijf matcht niet altijd met hoe het er werkelijk aan toe gaat intern. Ik verkies werkgeluk boven wat goed lijkt voor anderen. In dat kader zou ik mijn jongere versie het advies geven om voldoende vragen te stellen tijdens een sollicitatiegesprek. Het is geen one-way street. Het is niet alleen het bedrijf dat jou kiest, maar ook jij die voor het bedrijf kiest en bijhorende cultuur. Er is zoveel meer dan enkel het loonpakket en andere voordelen, ik wil me thuis voelen in de organisatie waar ik werk. Kies voor een werkplek waar je gewaardeerd bent en kan groeien.’

 

Welke carrièretips heb je voor onze studenten?

Kateryna: ‘Als eerste inzicht zou ik meegeven om altijd je eigen tempo te volgen. Het is niet omdat je een bepaalde positie of functie aangeboden krijgt waarvan anderen de perceptie hebben dat die beter is, dat je die ook moet aannemen. Soms voel je dat je nog niet klaar bent voor een bepaalde rol en ik zou anderen aanraden om dan geen overhaaste beslissingen te nemen. Wat je wel moet doen is luisteren naar je buikgevoel. Een tweede tip die ik heb voor de studenten is om je niet te laten afschrikken door een vacature. Organisaties vragen vaak een minimum aantal jaar aan ervaring, maar dat is relatief. Als er een match is tussen jou en de organisatie, dan pikken ze dat op tijdens de sollicitatie en zijn de vereiste jaren ervaring van minder belang.

Als derde tip raad ik young professionals aan om actie te ondernemen als ze niet voldoende feedback krijgen bij hun werkgever(s). Het is onmogelijk om alles vanaf dag één perfect uit te voeren, je hebt feedback van je leidinggevende nodig om te blijven groeien En als je voelt dat de bedrijfscultuur jou niet ligt, dan is het oké om te veranderen en terug op zoek te gaan.’

 

Dat Kateryna zal blijven groeien, daar zijn we van overtuigd!

 

Heeft het verhaal van Kateryna jou geïnspireerd?

Connecteer met Kateryna op LinkedIn en volg de bedrijfspagina van Deliverect.

LEES OOK

Testimonials

‘Ik koos heel bewust voor een opleiding die sterk inzet op soft skills. Hard skills kan je jezelf gemakkelijk aanleren, maar soft skills, daarin moet je groeien.’ Jeroen Eelen, Event- en Projectmanagement

Testimonials

'Achter alle grote merken en bedrijven zitten mensen zoals jij en ik.' Arno Leurs, Marketing

Partners

'Dat een bedrijf al meteen zoveel vertrouwen had in mij, was een belangrijke reden dat ik er wou blijven na mijn stage. Nu ik er vast werk, weet ik dat dit deel is van de AXI-cultuur.' Leonora Cunaj, Toegepaste Informatica


KdG Career Center

Als Kennis- en Dienstverleningscentrum Young Professionals streeft KdG Career Center naar job happiness van young professionals. Om dit te realiseren biedt KdG Career Center verschillende vormen van dienstverlening aan naar studenten, alumni en bedrijven en organisaties.

Contacteer ons

Lees ook

Testimonials

‘Ik koos heel bewust voor een opleiding die sterk inzet op soft skills. Hard skills kan je jezelf gemakkelijk aanleren, maar soft skills, daarin moet je groeien.’ Jeroen Eelen, Event- en Projectmanagement

Testimonials

'Achter alle grote merken en bedrijven zitten mensen zoals jij en ik.' Arno Leurs, Marketing

Partners

'Dat een bedrijf al meteen zoveel vertrouwen had in mij, was een belangrijke reden dat ik er wou blijven na mijn stage. Nu ik er vast werk, weet ik dat dit deel is van de AXI-cultuur.' Leonora Cunaj, Toegepaste Informatica