
Ooit presenteerde hij Unilever als duurzame multinational in het vak ‘Principes van de Marketing’. Vandaag schrijft alumnus Marketing Arno Leurs zelf mee aan hun campagnes als Senior Brand Manager. In deze Career Column vroegen we hem hoe hij terugkijkt op zijn studies en carrièrepad en welke adviezen hij heeft voor young professionals.
Kennismaking met KdG.
In het middelbaar koos Arno resoluut voor de richting Humane Wetenschappen uit interesse voor de menselijke psychologie. Die interesse trok zich verder door in de keuze van zijn afstudeerrichting.
Arno: ‘Tijdens de infodagen sprak ik met een marketeer en ik was meteen gebeten door zijn jobinhoud. Ik had altijd een passie voor psychologie en de inzichten die hij deelde over consumentengedrag vond ik inspirerend. Waar veel van mijn klasgenoten kozen voor een algemenere richting zoals psychologie of TEW, was ik ervan overtuigd om me meteen in één domein – marketing – te specialiseren. Ik was er zeker van dat ik dit graag zou doen. De volgende stap was langs de verschillende scholen gaan. Bij KdG voelde ik meteen een klik. Dus was de keuze snel gemaakt.’
Contact met het werkveld
Arno: ‘In mijn laatste jaar van de opleiding Marketing kregen we de kans om mee te draaien op de werkvloer in een marketingstage van 12 weken. Ik waagde mijn kans om te solliciteren voor een stage bij AB InBev en met succes.’
‘Het voelde alsof ik een groepswerk deed
met de beste studenten van de klas.’
Hoe heb je die stage ervaren?
Arno: ‘Het was me enorm goed bevallen. AB InBev is een grote multinational, zij hebben de financiële ruimte om marketingcampagnes op te zetten. Wat ik daar leerde en mocht doen, is me voor altijd bijgebleven. De werknemers beschouwden me als een volwaardig deel van het team waardoor ik vrijheid en verantwoordelijkheid kreeg. Het voelde alsof ik gedurende 12 weken een groepswerk deed met de beste studenten van de klas. Maar iets wat me ook is bijgebleven is die zoektocht naar een stage. Veel medestudenten waren geïmponeerd door de status en de grootte van bepaalde bedrijven waardoor ze bij hen geen stageplaats durfden aanvragen of geen zin hadden om een diepgaande sollicitatieronde te doorlopen. Terwijl een eerste stage een katalysator kan zijn voor de rest van jouw carrière. De vraag is: wat wil je dat er op jouw cv komt? Sluit het bedrijf waar je stage gaat doen aan bij jouw ambities? Die eerste stageplek waar je terechtkomt bepaalt wat je bijleert en hoe je de arbeidsmarkt ziet. Ik durf wel stellen: de energie die je steekt in het zoeken van een stage bepaalt deels jouw toekomst.’
‘De energie die je steekt in het zoeken van een stageplek
bepaalt jouw toekomst.’
Hoe ben je uiteindelijk bij Unilver beland?
Arno: ‘Na mijn studies op KdG ben ik verder gaan studeren. Ik koos voor een schakelprogramma aan de Universiteit Antwerpen met daaropvolgend de Master Organisatie en Management. In mijn laatste jaar moest ik enkel mijn thesis finaliseren dus besliste ik om mijn jaar nuttig in te vullen met een stage. Op het Talentforum van de universiteit kwam ik uit bij Unilever, een bedrijf waarvan ik al veel cases had gezien op KdG. Na een stage van vier maanden kwam er een positie bij hen vrij.’
Je bent ondertussen al acht jaar aan de slag bij Unilever. Hoe is de invulling van jouw job door de jaren heen geëvolueerd?
Arno: ‘Toen ik startte bij Unilever was dat als e-commerce assistant. In die tijd werd er enorm veel verwacht van e-commerce. E-commerce was nog niet zo ingebed in onze maatschappij zoals nu en ik kreeg de kans om nieuwe dingen uit te werken en te experimenteren. Daarna kreeg ik verantwoordelijkheid over mijn eerste merk en werd ik brand manager voor Lipton. Ik zette internationale campagnes op, gaf presentaties voor retailers en zocht digital agencies om een samenwerking mee op te starten. En toen kreeg ik de kans om een intrapreneurrol op te nemen.’
‘Ik heb kansen gekregen maar ook gegrepen.’
Een intrapreneur is iemand die binnen het bedrijfsleven een rol van ondernemer op zich neemt.
Hoe zag dat eruit bij jou?
Arno: ‘Unilever wou starten met een nieuw theemerk om een ander segment aan te spreken. We spreken hier over theezakjes, niet de frisdrankvariant. Zo ontstond het idee voor Pukka thee waar we een biologische kruidenmix gebruiken. Een nieuw merk lanceren was een aparte ervaring waar ik enorm veel uit geleerd heb. Je startte van een wit blad en je kon zelf de strategische lijnen uittekenen. Uiteindelijk belandde ik zo in mijn huidige positie als Senior Brand Manager Meat & Meat Replacement bij Unilever.’
Wat houdt deze functie in?
Arno: ‘Dagdagelijks ben ik verantwoordelijk voor de business development en de strategie van Zwan en De Vegetarische Slager in België en Luxemburg. Ik ben verantwoordelijk voor het budget, de uitrol en ontwikkeling van innovaties en het ondersteunen van onze merken met impactvolle campagnes. Dat doe ik met een team van 3 mensen.’
Je hebt al heel wat verschillende rollen gehad in jouw tijd bij Unilever. Hoe ben je zo snel kunnen doorgroeien?
Arno: ‘Het lijkt misschien alsof alles in mijn schoot is geworpen, maar dat is zeker niet zo. Ik heb hard gewerkt en opportuniteiten gespot wanneer ze zich aandienden. Het klopt dat ik veel kansen heb gekregen, maar ik heb ze ook gegrepen. Unilever is echt een heel fijn bedrijf om voor te werken, ook voor young professionals. We zoeken trouwens elk jaar naar goede stagiairs. Misschien leest er nu een potentiële stagiair mee (lacht).’
‘The opportunity is there, make it yours!’
Heb je nog carrièretips voor onze studenten?
Arno: ‘Zolang je je best blijft doen en opportuniteiten ziet, komt het wel goed. Ik had me bij Unilever eerst aangemeld voor een traineeship. Dat is toen niet doorgegaan, maar er kwam wel een stageplek vrij. Ik heb niet getwijfeld en ben er meteen voor gegaan. Een motto waar ik naar leef is: ‘The opportunity is there, make it yours.’
Een tweede tip is: focus op de dingen waar je intrinsiek goed in bent en probeer je niet wanhopig bij te scholen in verschillende domeinen. Focus op wat je goed doet, dan kan je daarin uitblinken. Bij mij is dat strategie en organisatiestructuur. Daar wil ik in de toekomst verder op bouwen.
En een laatste tip: durf mensen aanspreken. Toen ik startte bij KdG werden bedrijven als Unilever en Ab InBev als top of the bill beschouwd. Uiteraard zijn dat heel knappe bedrijven, maar de mensen die er werken zijn ook maar gewoon mensen. Wees assertief en benader hen als je een carrière ambieert in die omgeving. Ik heb vooral onthouden dat welke afkomst of studiekeuze je ook hebt, als je hard genoeg je best doet en goed werk aflevert, dan komen talenten en kansen altijd bovendrijven!’
‘Focus op de zaken waar je intrinsiek goed in bent.’
Heb je een vraag voor Arno? Of wil je zijn carrière verder volgen?
Connecteer met hem via LinkedIn.